Wednesday, June 07, 2006

Kyllinghelse

Jeg ser på TV2-nyhetene 06.juni at det er veterinærstreik i Norge. I reportasjen møter vi 85000 kyllinger som står i fare for å bli gasset ihjel med cyanid, noe som i følge bonden ikke er noe vakkert syn. Kyllingene vokser så fort at det ikke vil være plass til dem om to dager. De kan ikke "destrueres" fordi det ikke er kapasitet til det. Hvordan destruerer man levende kyllinger mon tro? Putter man dem kanskje i en kvern slik man gjør med nyklekkede guttekyllinger?

Bonden er lei seg fordi han blir nødt til å gasse ihjel kyllingene med cyanid. Han beklager at veterinærstreiken går utover dyrehelsen – der bør grensen gå, får vi høre. Kyllingene, som blir fôret og avlet til å vokse fortere enn skjelettet klarer å henge med, har naturligvis utmerket helse i utgangspunktet. Helsen deres er heller ikke i nevneverdig fare under normal transport til slakteriet, eller når små kyllingben stikker ut under de hullete kyllingkassene som slepes bortover slakterigulvet. Eller når de står i fare for å bli skoldet levende og ubedøvet.

Å gasse kyllingene ihjel må derfor unngås i dyrehelsens navn.

3 Comments:

At 9:16 pm, Anonymous Anonymous said...

Hei! Kom over bloggen din i en av mine mange søk på internett i "italiensk" sammenheng, og er storimponert! Jeg skulle virkelig ønske jeg var i din posisjon akkurat nå, særlig når mørket senker seg og kulden setter inn her i Norge... Jeg er også dyrevenn og miljøforkjemper, og synes det er grusomt hva dyr utsettes for bare fordi de ikke klarer å kommunisere med oss mennesker gjennom ord, og hvor store ødeleggelser vi utsetter naturen for. Det er godt at vi endelig begynner å tenke, nå som det har gått så langt, altfor langt...
Ikke stopp å skrive om Italia, vær så snill, det er så gøy å lese! Tenker selv å flytte til dette herlige landet en gang i fremtiden :)
Tusen takk for alle de gode inntrykkene!
Hilsen fra Stefania

 
At 3:27 pm, Blogger ballerina said...

Hei! Tusen takk for den hyggelige kommentaren! :-) Du skulle nok ikke ønske du var i min posisjon akkurat nå, da jeg har måttet flytte hjem igjen til Bergen, og her er det særdeles mørkt og regntungt for tiden. ;-) Det er kanskje delvis derfor jeg ikke har blogget mer, det er liksom ikke like mye å skrive om her. Jeg håper du får til å flytte til Italia en gang, det er verd opplevelsen! :-)

 
At 9:49 pm, Anonymous Anonymous said...

Å det var synd! Men det er sikkert godt å komme hjem til familie og gamle venner, og stedet man er oppvokst på :)
Jeg skal gjøre alt for å flytte til Italia, i det minste ha en jobb der jeg kan pendle litt! Tror virkelig også det er verdt opplevelsen - jeg gleder meg allerede!
Prøv å se skjønnheten i regn også, den er der hvis man ser godt etter :) Og så lenge man kan dra på ferie til Italia har man alltid noe å glede seg til. :D

 

Post a Comment

<< Home

En blogg kan være et godt verktøy for en som i litt for stor grad glemmer de små og store tingene som utgjør livet. Dette er min reserve- hukommelse.