Sunday, January 29, 2006

Løsningen på flatfylleproblematikken

Italienere spiser vanligvis middag i 20-21-tiden om kvelden. Selv pleier jeg å spise i 18-19-tiden, og disse to timene har ganske mye å si for aktivitetsnivået videre utover kvelden. For en ukes tid siden var jeg ute og spiste sammen med min søster og vennene hennes. Restauranten var usedvanlig treg i vendingen, og vi var ikke ferdige å spise før nærmere elleve. Så da sitter man der, så mett at man knapt orker å røre seg, og så skal man liksom ut på byn etterpå. Her har italienerne misforstått tenkte jeg. Det er jo åpenbart at det ikke blir det helt store utelivet når man kommer sigende ut fra restauranten kl elleve om kvelden, døsig og stappmett. Man føler ikke akkurat for å danse på bordene.

Men vent nå litt, tenkte jeg så. Kanskje det er vi som har misforstått? Dersom også vi hadde spist middag så sent på kvelden hadde kanskje flatfylla som dominerer by-og-bygdebildet en hvilken som helst (torsdag-til-)lørdagskveld hatt en litt mer dempet karakter? Er årsaken til vårt ukultiverte drikkemønster tomme og ivrige magesekker, heller enn de høye alkoholavgiftene som ofte får skylden? Min teori er herved født. Som et eksperiment kan vi la den kommende generasjon nordmenn spise seg mette og gode før de sendes avgårde på vorspiel, så får vi se om vi ikke problemene med rullefulle nordmenn løser seg selv.

2 Comments:

At 2:03 am, Blogger i1277 said...

Det er visst opplest og vedtatt dette med at nordmenn har en ukultur når det gjelder drikking. Men burde vi egentlig ha mindreverdighetskomplekser for vår hang til alkohol i godt lag? Rus er vel som biler, eller kjærlighet, eller sex, det fører med seg endel tragiske hendelser og uheldige samfunnsøkonomiske konsekvenser, men tilfører også livene våre mye. Et-glass-til-maten folket går glipp av noe, spør du meg.

Det gjør selvfølgelig vi også. Det hadde ikke skadet om vi hadde hatt et litt mindre anstrengt forhold til alkohol også utenfor rus-øyemed (type til maten). Og kombinasjonen uteliv +varm mat (som ikke er fra kebabsjappe eller 7-11), ja takk.

 
At 6:05 pm, Blogger ballerina said...

Nei, jeg mener strengt tatt heller ikke at vi bør sette inn store ressurser på å utslette den norske drikkekulturen. Hovedproblemet med norsk drikkekultur er, som du påpeker, at vi i veldig liten grad har en mellomting mellom flatfyll og edru.

I tillegg er det et problem at debutalderen blir stadig lavere. Folks første møte med alkohol er gjerne på en fest i beste fjortisalder, og det snevre perspektivet av alkoholens gleder begynner å dannes.

Og det er her jeg tenker at en stappmett fjortis ikke orker å drikke så mye, så her kan vi snu spiralen. ;)

 

Post a Comment

<< Home

En blogg kan være et godt verktøy for en som i litt for stor grad glemmer de små og store tingene som utgjør livet. Dette er min reserve- hukommelse.