Sunday, June 12, 2005

Formattering for begynnere

Laptopen min har i helgen blitt utsatt for min første egenhendige formattering. Etter å ha pøst på med alle slags impulsive installasjoner av programmer i halvannet år, måtte jeg bare innse at det var på tide med full vårrengjøring. Klok av skade fra den gangen min stasjonære PC ble formattert kjøpte jeg nå en ekstern harddisk som til alt overmål har en one-touch knapp for backup. Slikt kan jeg like. Nå vet jeg ikke akkurat hvordan det skar seg, dokumentasjon er jo som kjent for pyser, men one-touch fungerte ikke helt som jeg hadde tenkt. Etter å ha rotet litt frem og tilbake satte jeg på one-touch backup av hele C: over natten. Morgenen etter holdt den fremdeles på med noe (det kunne se ut som den drev og forberedte en ny backup), og siden det ikke er snakk om mer enn 80GB ante jeg ugler i mosen. Da jeg sjekket viste det seg at nesten alt unntatt jobb, skolearbeid og musikk var backet opp. Etter å ha roet pulsen og kopiert de resterende filene manuelt to ganger for sikkerhets skyld, satte jeg i verk formatteringen. På grunn av manglende teknisk innsikt får jeg alltid litt adrenalin av slike prosjekter, men dette gikk overraskende bra. Jeg har lært følgende:
  1. Man må ha en bootable Windows CD (det finnes faktisk Windows CD-er som ikke er bootable også)
  2. For å formattere C: må man først slette partisjonen, og så opprette den igjen. Windows vil da automatisk formattere den med NTFS filsystem
  3. Man kan klare seg med to defekte Windows CD-er dersom den ene har det den andre mangler og omvendt
  4. Det som tar aller lengst tid er å installere et utall med drivere, samt å endre alle preferences i Windows
  5. Windows Messenger er kanskje verdens vanskeligste program å bli kvitt. Selv etter å ha blitt fjernet under add/remove programs ligger det der og lurer. Et kjapt søk førte til denne oppskriften på hvordan man i alle fall får deaktivert faenskapet
  6. Microsoft viker ikke av veien for å være irriterende på andre måter heller, og krever IE for mange av oppdateringene man trenger å gjøre
  7. Det er ikke nødvendig å grue seg så mye til reinstallering som jeg gjorde, spesielt ikke når man har backup av hele C: slik som jeg hadde

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

En blogg kan være et godt verktøy for en som i litt for stor grad glemmer de små og store tingene som utgjør livet. Dette er min reserve- hukommelse.